Hra na pitomce
Při vzpomínce na zesnulého kamaráda Jirku Doubravského jsem si vybavil i jeho průpovídku, kterou komentoval obranu svého partnera. Říkal mu, že zvítězil ve hře na pitomce. Takovou hru totiž musí někdy hlavní hráč s obránci sehrát, pokud se dostane do beznadějné situace a kdy mu nezbývá nic jiného, než odehrát svou dlouhou barvu a doufat, že jeden z obránců chybně odhodí a jemu nečekaně vyroste zdvih ve vedlejší barvě. Pokud se to některému obránci podaří, stává se vítězem hry na pitomce. Jaká úskalí mohou potkat obránce při hře na pitomce, si ukážeme na příkladech.
N otevře v Polském trefu 1, E zasáhne přirozeně 2, S pasuje a W blokuje na 5. N ukáže silný pikový list hláškou 5, kterou ostatní hráči pasují.
Partner E vynese K a A, které N snapne v ruce.
|
|
|
9 AJ9 J1098 QJ985 |
|
|
|
54 K108743 532 63 |
|
Následují 4 kola trumfů, na které partner přiznává trumfy, W si odhodí zbývající 3 trefy. Na poslední trumf odhazuje partner , se stolu hlavní hráč odhodil dvě kára a jedno srdce. Které karty si necháte v 6-kartové koncovce a proč?
První otázka je, kolik má hlavní hráč srdcí? Předně si je třeba uvědomit, že hlavní hráč neví, kdo má A. Kdyby měl dubla nebo dokonce třílist v srdcích, tak by rozehrál srdce před odehráním posledního trumfu, protože by mu jinak hrozilo, že E vskočí esem srdcovým a odehraje porážející zdvih v trefech. Hlavní hráč má tedy singla nebo šikenu v srdcích a 5list nebo 6list v kárech. W si tedy nesmí odhodit od kár, ale musí odhodit 9.
Celé rozdání:
V dalším rozdání partner S překvapivě zahájí 2BT (21-22FB) a my máme list
KQ62 KQ2 Q64 KQ2.
Jakou hlášku zvolíte?
Vidíme, že na lince je 38-39 FB, máme všechny dámy, takže chybějí maximálně dva kluci. V každé barvě uděláme 3 zdvihy na AKQ, tedy celkem 12 zdvihů a třináctý zdvih na kluka, pokud aspoň jeden bude v 7+ fitu. To nám dává celkem slušné šance na velký slem, licitujeme tedy 7 BT. Po výnosu J však nastane nejhorší varianta:
|
KQ62 KQ2 Q64 KQ2 |
|
|
|
|
|
A54 A743 AKJ AJ3 |
|
Jaké jsou šance S na splnění 7 BT a jak budete sehrávat?
Rozdání se zdá jednoduché: Buď se některá drahá barva musí dělit 3-3, nebo některý obránce musí držet obě drahé barvy. Určitě by bylo chybou se nejdříve přesvědčit, zda se drahé barvy příznivě dělí. Pokud by totiž některý obránce držel obě drahé barvy, tak už by skvíz na drahé barvy nefungoval, protože bychom neměli žádné přechody v těchto barvách. Proto raději nejdříve odehrajeme 6 zdvihů v levných barvách. Obránce se 4-4 v drahých barvách bude muset na poslední zdvih v levných barvách odhodit buď pik, nebo srdce, čímž nám v této barvě vyroste třináctý zdvih. Jestliže na levné barvy oba obránci přiznají, nezbývá než hrát na 3-3 v srdcích nebo pikách. Je to ale opravdu nejlepší sehrávka?
Ne, není. Sehrávající si může vylepšit své šance tím, že si s obránci ještě zahraje hru na pitomce. Poděkuje nejdříve v duchu partnerovi, že nějakým dotazem nevyzradil jeho rozlohu soupeřům a začne sehrávku odehráním tří piků. To je strategické rozhodnutí, protože si stejně žádný rozumný obránce neodhodí od 4listu pikového, když vidí 4list pikový na stole. Obránci vidí karty stolu, ale nevidí list hlavního hráče. Tím, že začne hlavní hráč hrát barvu stolu před vlastní barvou, se vyhne předčasnému odhalení délek ve svých barvách. Co se stane? Buď se dělí piky 3-3 a hlavní hráč může ukázat karty, nebo se piky nedělí. Předpokládejme, že E odhodí malý tref. Od čeho E odhodil? Určitě neodhodil od 4listu, ale od 3listu nebo 5listu. Pokud má E 5list v , může mít rozlohu 2335 (uhrajeme na 3-3 v srdcích), 2245 (uhrajeme na skvíz W v drahých barvách) nebo 2425. Jestliže E odhodil od 3listu, tak má nejspíš rozlohu 2443. My se teď musíme rozhodnout, zda stáhnout v prvním případě 3 kára nebo ve druhém případě 3 trefy, abychom ho donutili E odhodit některou z jeho dvou barev. Vsadíme na to, že odhodil od 3listu z toho důvodu, že rozloha 2443 je pravděpodobnější než 2425. Kromě toho E s 2425 odhodí na třetí káro další tref, protože vidí ve své ruce a na stole celkem 8 trefů a 7 srdcí, takže předpokládá u hlavního hráče spíše 4 list srdcový než trefový. Stáhneme tedy tu levnou barvu, kterou E odhodil. V našem případě si musí E s
76 10987 10987 765
na třetí tref odhodit od některé červené barvy. Kdyby měl hlavní hráč rozlohu 3433, musí odhodit káro, jestliže má hlavní hráč rozlohu 3343, musí odhodit srdce. Má šanci 50%, že vyhraje ve hře na pitomce. V další fázi sehrávky si hlavní hráč odehraje 3 kára a splní i při rozlohách, kdy jsou srdce 3-3 nebo W má 4list v srdcích. Hra na pitomce dala hlavnímu hráči přídavnou šanci.
Z licitace ani ze sehrávky hlavního hráče nelze zjistit, kterou z červených barev si má E odhodit. Existuje cesta, jak se vyhnout hádání, kterou z červených barev odhodit? K tomu může pomoci pouze markování partnera. Jak a co má markovat W s např.
J1098 J5 532 10984?
V tomto konkrétním rozdání markování počtu karet v barvě nedává smysl, protože partnerovi nepomůže. Hráč by měl ukázat, kterou barvu drží, aby partner držel zbývající barvy. K tomu může posloužit Lavinthal ve druhém kole piků: 10 ukazuje, že W drží srdce, 9 kára a 8 trefy. Pokud W markuje mechanicky, tak namarkuje držení v trefech, které ale jeho partnerovi rozhodování neusnadní. Předvídavý hráč vidí, že partner bude mít problémy s odhozem červené barvy, měl by mu tedy ukázat preferenci do srdcí nebo do kár. Vidí, že kára se nejspíše dělí 4-3-3-3, a partner má v kárech buď 4list nebo 3list. Ani v jednom případu není třeba držet kára, takže pomocí 9 signalizuje, že se partner nemá o kára starat. V našem příkladu pak E odhodí káro a hlavní hráč nemůže splnit. Pro srdce to neplatí, protože ty se dělí asi 4-4-3-2 a partner by je měl držet. Někdy ale W nemá takový komfort, aby mohl ukazovat preferenci pomocí piků, když může mít např. J1086. Pak zahraný pik ve druhém zdvihu může být vynucená karta, která neukazuje žádnou preferenci. V takových případech nemusí být ještě vše ztraceno, kára můžeme pohodlně namarkovat, až hlavní hráč bude odehrávat trefy. Hráč W nemarkuje v trefech počet, ale vysokou kartou signalizuje, že se partner nemusí starat o srdce a nízkou kartou o kára. To je cesta, jak nedovolit partnerovi stát se pitomcem v této hře.
A tak Ti Jiříku přeji, až budeš tam za nebeskou bránou hrát bridž, aby Ti to žádný pitomec nekazil.
|