Splintery

Splintery jsou jen opačnou metodou ukázání krátkosti při fitu v barvě. Neukazujeme dominantní boční barvu, ale jen krátkost a fit.

 

Používáme obvykle dvojitý skok v barvě krátkosti (singl nebo šikena). Takový skok slibuje nejméně čtyřkartový fit a sílu, která stačí na splnění celoherního závazku. Odborníci tvrdí, že bodová síla by se měla pohybovat mezi 10 – 15 FB. Se silnějšími listy je lepší převzít otěže dražby do vlastních rukou.

 

Příklady:

W                              E
1piky                          ??

 

E1:          srdceAQ75  pikyQ986  karaKJ97  trefy4

Typický list pro použití splintera - 4trefy. Dobrý fit a krátkost. Hrajete-li Acol se slabým bezem, váš partner má obvykle pětilist srdcový v zóně 12–14 a pokud má od 15 s pravidelným listem, máme zaručenou hru bodovou sílou spojených listů. Jiné systémy obvykle zahajují drahým pětilistem.

 

Má-li partner vyloučení trefové, slem bude nadějný.

E2:          srdce87  pikyQ10986  karaKJ976  trefy4

Příliš slabý list, dražte 4piky.

 

E3:          srdceAQ7  pikyQ1098  karaAKJ76  trefy4

Příliš silný list na splintera, dražte 2karaZvolte raději deskriptivní metodu, partner má větší šanci si zhodnotit např. károvou dámu.

 

Dražte splintera s figurami rozházenými ve zbylých barvách. Koncentrace figur např.:

E4:          srdce1087  pikyAQ98 karaAQJ76  trefy4

Spíše nutí ukázat dobrou barvu, a když bude partner opakovat srdce, pak dražíme 4trefy - krátkost.

 

Několik sekvencí slibující krátkost a fit:

a)                                            b)

W                   E                       W                   E

1piky          3srdce/4trefy/kara                 1srdce          4trefy/kara/piky

 

c)                                            d)

W           E                             W           E

1kara          1piky                          1srdce          2piky

3srdce/4trefy                                   4trefy/kara

 

e)                                            f)

W                   E                       W                   E

1kara          3pikysrdce/4trefy                  2©          3srdce/4trefy/kara

 

Z příkladů je vidět, že ne vždy je potřeba dvojitého skoku k ukázání krátkosti. Obvykle je to v situaci, kdy bychom museli na pátý stupeň.

 

Partner se po splinteru s minimálním listem a hodnotami v barvě krátkosti vrátí na domluvenou barvu – negat. S rezervou, nebo při vyloučení bude cue-bidovat, či použije Blackwood.

 

Příklady:

srdce8

pikyAJ76

karaAKJ65

trefyAJ5

stolek

srdceK962

pikyQ1094

karaQ84

trefy87

 

W                            E

1kara                         1piky

3srdce                         4piky

Pas

 

Přesuňte si krále pikového do trefů a slem bude skoro jistý. Pak ale bude E dražit cue-bid 4trefy.

srdceAQ9

pikyJ1083

karaKQ974

trefyJ

stolek

srdce6

pikyK97

karaAJ53

trefyAQ865

 

W                            E

1kara                          3srdce

3NT                        pas

 

3srdce splinter vyloučil drahý čtyřlist a ukázal tak list káro-trefový. Splinter je jedna z nejlepších konvencí, co kdy kdo vymyslel.

Její nesporné přednosti jsou:

·         Ukazuje kontrolu barvy

·         Varuje před duplicitními hodnotami

·         Rychle informuje o dobrém fitu

·         Nepřekáží jiným konvencím nebo naturální dražbě

·         Lehko se pamatuje

Splinter se stal již standardním vybavením každého systému.

 

Při vyloučení v barvě mají spojené listy mnohem větší ofenzivní sílu, znemožní soupeřům uhrát zdvihy na jejich vysoké karty. Vyloučení může nastat, i když nemáme krátkost, uveďme jeden příklad z vynikající knížky M. Lawrence, Hand Evaluation.

srdceKJ72

pikyAKQ

karaA42

trefyK42

stolek

srdceA654

piky865

karaQ86

trefyQ85

 

Máme jisté tři zdvihy v srdcích, AKQ proti třem malým. Ve zbylých barvách máme potencionální ztrátové zdvihy. Při pikovém závazku můžeme ztratit:

V pikách                1 zdvihu při rozdělení 3–2 a dodatkový při 4–1

V srdcích               bez ztráty zdvihu

V kárech                1 a půl zdvihu

V trefech               2 zdvihy

 

Máme-li špatný den, můžeme odevzdat až šest zdvihů. Zkusme podělit srdcové honéry do ostatních barev:

srdceKQJ7

piky432

karaAK2

trefyAK2

stolek

srdceA654

piky865

karaQ86

trefyQ85

 

Odevzdáme tři zdvihy a konec. Přidáním dámy pikové jsme dokonce neutralizovali hrozbu dělení piků 4–1.

|

 

Komentáře k tomuto článku